From musical heritage to heritage education. A study model from World Heritage cities. The case of Cáceres

Authors

  • Ana Mendoza Hurtado Universidad de Extremadura
  • Francisco Javier Barra Universidad de Extremadura
  • Pilar Barrios Manzano Universidad de Extremadura

DOI:

https://doi.org/10.33349/2025.116.5936

Keywords:

Cáceres, Educación patrimonial, Geolocalización, Patrimonio musical, Turismo cultural, Valorización

Abstract

The ongoing research project on the Musical Heritage of Cáceres, a city declared a World Heritage Site by UNESCO, seeks to explore and enhance its sound legacy. Based on laws such as the Spanish Historical Heritage (Law 16/1985) and Extremadura (Law 2/1999), the study combines musicological, historical, sociological and anthropological approaches.

The main objective is to establish a replicable model for Heritage Education, adaptable to other geo-cultural contexts. The methodology adopted is holistic, using triangulation of historical, ethnographic (interviews) and technological (geolocation) sources. This allows heritage to be documented, analysed and activated, ensuring that it is recognised and valued by society, encouraging its enjoyment and understanding.

Key results include the creation of geo-referenced experiential routes for tourism and teaching, the updating of a multilingual web portal (‘Centro Virtual Extremeño de Patrimonio Musical’) for the dissemination of knowledge, and the involvement of citizens through participatory research. In addition, the information has been integrated with the Geographic Information System of the City Council of Cáceres (GIS) and present and future teachers and researchers are being trained in sound mapping.

The project is succeeding in revealing unpublished aspects of the musical history of Cáceres and has contributed to the recognition of intangible heritage elements, such as the jota and the manual ringing of bells, promoting the officialisation of ‘El Redoble’ as the anthem of Cáceres. This comprehensive model highlights education as a fundamental pillar for the sustainable and participatory management of cultural heritage, bridging the gap between academic research and its social application.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Mendoza Hurtado, Universidad de Extremadura

    Diplomada en Magisterio, especialista en Música. Máster en Investigación en Ciencias Sociales y Jurídicas. Actualmente cursando el Doctorado en Patrimonio, lo cual compagina con su trabajo de investigadora en el Grupo MUSAEXI, donde se ha encargado de la recopilación y el archivo de las versiones históricas del sitio web del grupo de investigación, así como del rediseño y la implementación de la nueva plataforma web: Centro Extremeño de Patrimonio Musical https://nuestramusica.unex.es/

  • Francisco Javier Barra, Universidad de Extremadura

    Accedió a la Universidad de Extremadura en 2012 donde estudió el Grado de Maestro de Educación Primaria, con una mención en Educación Musical; seguidamente realizó el Máster de Antropología Social con la especialidad en Bienes Culturales en la misma universidad. En 2019 se incorpora al Programa Interuniversitario de Patrimonio de esta misma universidad. Compaginó sus trabajos doctorales con su contratación como investigador para el grupo de investigación MUSAEXI. Patrimonio musical, cultura y educación; en la Facultad de Formación del Profesorado de la Universidad de Extremadura. En 2025 obtiene el título de Doctor con mención "Cum Laude".

  • Pilar Barrios Manzano, Universidad de Extremadura

    Doctora en Historia del Arte y Profesora Superior de Conservatorio, es Catedrática de Didáctica de la Expresión Musical en la Universidad de Extremadura. Coordina desde su creación el Grupo de Investigación “MUSAEXI. Patrimonio musical, Cultura y Educación” y el de Innovación Docente “Patrimonio Artístico, Educación y Diálogos Interculturales desde Extremadura”. Dirige y participa en distintos proyectos de investigación nacionales e internacionales, aportando numerosas publicaciones. Desde 2001 está desarrollando el Portal Digital Patrimonio musical extremeño. Legado, investigación y transmisión, https://nuestramusica.unex.es/, que en la actualidad se está revisando y actualizándose como Centro Extremeño de Patrimonio Musical.

Downloads

Published

2025-09-29